“Mijn verlofdagen zijn vervallen!” Van 2012 naar 2017
In januari zullen HR-afdelingen en medewerkers de eerste tastbare gevolgen van de vakantiewetgeving van 2012 ervaren. Wat je als HR-manager kunt verwachten? Berekeningen, administratie en veel vragen. Het is dus belangrijk om enkele voorzorgsmaatregelen te treffen. Wat kun je doen?
2012, 2017… hoe zat het ook al weer?
De vakantiewetgeving van 2012 zorgde vijf jaar geleden voor de nodige oproer. Een systeem met acht verschillende potjes is niet eenvoudig te begrijpen en daarom was menig HR-afdeling wekenlang bezig met uitlegwerk.
Enkele jaren geleden begonnen de potjes vol te lopen en dat riep vragen op bij veel medewerkers. In januari 2017 wordt de regel echter daadwerkelijk van kracht: de bovenwettelijke verlofdagen met een geldigheidsduur van vijf jaar die niet zijn opgemaakt, zullen vervallen. En daarom kun je in de eerste maand van het nieuwe jaar weer groepjes medewerkers aan je bureau verwachten die een antwoord willen op prangende vragen.
Welke maatregelen moet de HR-manager treffen?
Veel HR-managers blijken het berekenen van bovenwettelijk en wettelijk verlof in de praktijk lastig te vinden. Kamp jij ook met dit probleem? Dan is het verstandig om de wijzigingen die in 2012 zijn doorgevoerd, nog eens goed door te nemen.
Daarnaast hebben sommige HR-managers alle verlofinformatie vijf jaar geleden op een hoop gegooid – óf ze hebben alle informatie bijgehouden in ingewikkelde, onoverzichtelijke Excelbestanden. Dit leidt er vaak toe dat het personeel niet goed weet waar het aan toe is. Heb jij dit tot op heden ook gedaan? Zorg er dan voor dat je wettelijk en bovenwettelijk verlof goed registreert middels een betrouwbaar, gebruiksvriendelijk verlofregistratiesysteem. Zo maak je verlof niet alleen inzichtelijk voor je medewerkers, maar ook voor jezelf!
Wil je meer weten over het cloud-based verlofregistratiesysteem van Vrijedagen.nl? Neem gerust eens contact met ons op!